20111126

Awal tahun 1433 HIJRAH..



Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Semoga Allah melimpahkan rahmat dan keselamatan kepada junjungan kami Nabi Muhammad SAW,beserta para keluarga dan sahabatnya. Ya Allah, segala yang telah ku kerjakan selama tahun ini dari apa yang menjadi larangan-Mu, sedang kami belum bertaubat, padahal Engkau tidak melupakannya dan Engkau bersabar (dengan kasih sayang-Mu), yang sesungguhnya Engkau berkuasa memberikan siksa untuk saya, dan Engkau telah mengajak saya untuk bertaubat sesudah melakukan maksiat. Karena itu ya Allah, saya mohon ampunan-Mu dan berilah ampunan kepada saya dengan kemurahan-Mu.
Segala apa yang telah saya kerjakan, selama tahun ini, berupa amal perbuatan yang Engkau ridhai dan Engkau janjikan akan membalasnya dengan pahala, saya mohon kepada-Mu, wahai Dzat Yang Maha Pemurah, wahai Dzat Yang Mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan, semoga berkenan menerima amal kami dan semoga Engkau tidak memutuskan harapan kami kepada-Mu, wahai Dzat Yang Maha Pemurah.
Dan semoga Allah memberikan rahmat dan kesejahteraan atas penghulu kami Muhammad, Nabi yang Ummi dan ke atas keluarga dan sahabatnya.


terasa sebak apabila mendengar alunan doa akhir tahun yang di baca sebelum waktu magrib 
setahun berlalu dengan cepatnya..
tanpa kita sedar...umur semakin meningkat...tanggungjawab semakin bertambah..
emmm..
sebak bila mengenangkan hari yang telah berlalu..
diri ini banyak melakukan dosa...
diri ini jarang bermuhasabah...
diri ini jarang melakukan  kebaikan..
dan..
setahun itu berlalu begitu sahaja...

alhamdulillah kerana masih di beri peluang untuk bernafas..
meneruskan perjalanan sebagai seorang hamba...seorang khalifah...
seorang anak..seorang pelajar..seorang adik...seorang kakak..dan seorang sahabat..

dan hari esok..awal tahun hijrah telah bermula..
azam yang kuat perlu di pasakkan..
dalam sanubari dan jiwa...
aku ingin berubah..aku ingin berhijrah..
berubah ke arah yang lagi baik dan sentiasa istiqomah..
sentiasa konsisten dalam semua perkara...

ya Allah...beri hamba kekuatan ingin berubah..
tetapkan hati hamba untuk berada dalam beriman kepadaMu..

perjalanan masih jauh...tanggungjawab masih belum selesai..
dalam melayari bahtera kehidupan..pasti banyak ujian melanda..nikmat dunia yang sementara..
teruskan langkah dengan azam yang jelas dan nyata..
usah rebah sebelum berjuang..
lupakan peristiwa semalam..bina keazaman baru..
update diri jadi hamba bertaqwa..
delete dosa yang lama..

ingatlah wahai diri...
biar kita hina di mata manusia...tapi mulia di mata Allah..
perubahan dalam diri perlu ada...Allah pasti menolong hambaNya..

jika kesedihan tidak dapat menjawab periksa, ianya boleh di lakarkan dengan kata-kata..
namun..
kesedihan lagi parah jika tidak dapat memburu cinta Yang Esa..
cinta Agung yang sangat berharga...

lafaz AKU CINTA PADAMU YA ALLAH...
bermain-main di jiwa....mudahan Allah membalas cintaku ini...
agar aku dapat memburu syurgaNya..
yang sangat mahal harganya...
dengan azam yang baru...
tekad yang satu...
satu nawaitu...
pada tahun baru..

Add caption



No comments:

Post a Comment